Wat kun je doen als iemand jouw betaalverzoek niet betaalt?

15 jan , 16:33 Zakelijk
shutterstock 1088416823
Foto: Shutterstock

Nederlanders sturen een indrukwekkend aantal betaalverzoeken. In 2024 waren dit er maar liefst 157 miljoen, wat neerkomt op 5,3 verzoeken per seconde. Maar wat kun je doen als iemand jouw verzoek niet betaalt? Radar onderzoekt het.

Tikkies voor boodschappen en uitjes

De meeste betaalverzoeken worden verstuurd voor boodschappen, lunches en uitjes. Vaak betaalt één persoon de rekening als je uit eten gaat, waarna de anderen een betaalverzoek ontvangen.

De meeste vrienden, familieleden of collega's zullen dit verzoek direct voldoen. Maar wat als dat niet gebeurt? Omdat er meestal geen schriftelijke overeenkomst is, is er dan wel sprake van een geldleningsovereenkomst? We vragen het Sjaak Drinkenburg, senior jurist contractueel recht bij DAS.

Voorschotten zijn geldleningen

Hij legt uit: “Een geldleningsovereenkomst is een overeenkomst waarbij iemand zich verbindt om een bedrag aan een andere partij (de schuldeiser) te verstrekken, en die partij verplicht is om hetzelfde bedrag terug te betalen (de schuldenaar). In een typische overeenkomst worden de geleende hoofdsom, namen van de partijen, terugbetalingswijze en eventuele termijnen vermeld.”

“Bij het voorschieten van een etentje wordt dit meestal niet op papier vastgelegd, maar beide partijen begrijpen dat partij A van partij B leent voor de betaling. Dit kan dus als een overeenkomst worden gezien.”

“Bovendien stelt de wet dat als er geen terugbetalingstermijn is afgesproken, deze in principe direct opeisbaar is.”

‘Stuur maar een tikkie’

Als jij de rekening betaalt en je tafelgenoot zegt ‘stuur maar een tikkie’, dan is dit een mondelinge afspraak dat diegene jou geld verschuldigd is.

“Stelt diegene dit niet voor, dan kun je stellen dat het betaalde bedrag onverschuldigd is en je dit kunt terugvorderen op basis van onverschuldigde betaling,” legt Drinkenburg verder uit.

Iemand in gebreke stellen

Als iemand jouw tikkie niet betaalt, begin je met het versturen van herinneringen. Krijg je nog steeds geen betaling? Dan kun je diegene in gebreke stellen. Dit doe je per brief of e-mail door:

  • Aanspraak te maken op terugbetaling.
  • Een redelijke termijn (meestal 14 dagen) voor betaling te stellen.
  • Aan te geven dat je rente en eventuele bijkomende kosten zult eisen als er niet betaald wordt.

“Stuur dit bij voorkeur aangetekend, zodat je kunt bewijzen dat de ontvanger jouw schrijven op een bepaalde datum heeft ontvangen,” raadt Drinkenburg aan. Een WhatsApp-bericht met een leesbevestiging kan ook als bewijs dienen.

Leg het schriftelijk vast

Als je een groot bedrag voorschiet en gedoe wilt voorkomen, is het verstandig om afspraken schriftelijk vast te leggen: “Zorg ervoor dat de kern van de prestatie duidelijk is, wie de partijen zijn, welk bedrag wordt geleend, hoe en wanneer dit terugbetaald wordt, en welke gevolgen er zijn bij niet-tijdige terugbetaling,” aldus Drinkenburg.

“In de juridische praktijk zie je vaak dat het nog openstaande bedrag direct opeisbaar is wanneer een betalingstermijn wordt gemist of betaling (deels) uitblijft.”

Bron: Radar