Herinrichting Steenweg in Zaltbommel roept vragen op over veiligheid

13 jan , 13:35 Gemeente
schermafbeelding 2025 01 13 om 133753
Foto: Google Maps

Zaltbommel - De recent heringerichte Steenweg in Zaltbommel heeft geleid tot veranderingen in de verkeerssituatie die de veiligheid moeten verbeteren. De aanpassingen, zoals het verplaatsen van het fietspad naar één zijde van de weg en het creëren van extra oversteekplaatsen, worden zowel geprezen als bekritiseerd.

Fractie BVNL heeft schriftelijke vragen gesteld aan de gemeenteraad om meer duidelijkheid te krijgen over de gemaakte keuzes en de impact op verkeersveiligheid.

Een van de meest in het oog springende wijzigingen is het besluit om het fietspad aan slechts één kant van de Steenweg te plaatsen. Volgens de gemeente moest dit de veiligheid vergroten, vooral bij de kruispunten Beersteeg en Gamerschedijk, waar eerder onveilige situaties ontstonden. "We hebben hiermee een consistente route gecreëerd voor fietsers en voetgangers," aldus een woordvoerder.

Toch zijn er zorgen over de nieuwe oversteekplaatsen voor fietsers. Vooral bij restaurant 't Zusje vinden sommigen de situatie onoverzichtelijk. Hoewel de weg is aangewezen als 30 km/u-zone, blijkt dat fietsers moeite hebben met het inschatten van aankomend verkeer. De gemeente benadrukt dat de huidige situatie voorlopig definitief is, maar verdere aanpassingen niet worden uitgesloten.

Ook de nieuwe verkeersdrempel bij de Beersteeg trekt aandacht. Deze is ontworpen om snelheid af te remmen, maar zorgt ervoor dat auto's soms stagneren. Dit zou mogelijk tot opstoppingen kunnen leiden. De gemeente heeft de drempel aangepast, maar benadrukt dat veiligheid prioriteit blijft.

De evaluatie van de herinrichting is een doorlopend proces. Een toezichthouder monitort de situatie en de gemeente houdt rekening met meldingen en klachten. Tot nu toe zijn er geen structurele problemen gerapporteerd, maar de verlichting en toegankelijkheid voor voetgangers blijven aandachtspunten.

De herinrichting is volgens de gemeente een compromis tussen verschillende belangen, zoals de wensen van aanwonenden en de behoeften van diverse weggebruikers. “Elke aanpassing brengt kosten met zich mee en binnen het huidige projectbudget is er geen ruimte meer voor grote wijzigingen,” aldus de raad.

De komende maanden blijven de veranderingen onder de loep. BVNL hoopt met haar vragen meer transparantie te bieden en eventuele knelpunten vroegtijdig aan te pakken. De gemeente blijft benadrukken dat de veiligheid voor alle weggebruikers, van fietsers tot hulpdiensten, centraal staat in het ontwerp.